Ćwicz oddech!

2015-07-09

powrót do listy
˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙
Przewlekła Obturacyjna Choroba Płuc może znacząco wpłynąć na standard codziennego życia. Nawet najprostsze czynności takie jak krótki spacer, zakupy, mycie się albo wchodzenie po schodach może wywołać u chorego zadyszkę i zmęczenie1. W celu poprawienia jakości życia oprócz przyjmowania leków wziewnych i profesjonalnych zabiegów takich jak kinezyterapia i fizjoterapia oddechowa warto zająć się tą chorobą we własnym zaciszu domowym.

Dzięki regularnym ćwiczeniom oddechowym, ułożonym przez specjalistów od POChP można złagodzić objawy choroby a nawet zatrzymać ją przed dalszym rozwojem i ułatwić sobie codzienne obowiązki. Rehabilitację oddechową można stosować zarówno w każdym stadium choroby jak również prewencyjnie2. Są to ćwiczenia dostosowane do różnej sprawności fizycznej pacjenta dlatego też wszystkie można wykonywać bez wychodzenia z domu. Ćwiczenia oddechowe mają także na celu wytrenowanie u pacjenta odruchu jak postępować w czasie napadu duszności.



Istnieją 4 podstawowe ćwiczenia oddechowe:

1. Oddychanie przez przymknięte usta

  • Należy wdychać powietrze powoli przez nos (usta pozostają zamknięte), następnie wydychać powietrze przez przymknięte usta ułożone jak do gwizdu, tak by usunąć całe powietrze nagromadzone w płucach.
  • W ten sposób drogi oddechowe pozostają otwarte przez dłuższy okres czasu co pomaga przywrócić normalne tempo oddechu.
o programie
kontakt
publikacje
testy
partnerzy
2. Nauka Oddychania Przeponą

  • Należy położyć się poziomo i rozluźnić mięśnie. Następnie umieścić na brzuchu lekki przedmiot np. książkę i oddychać powoli tak, by dany przedmiot w czasie wdechu podnosił się, a w czasie wydechu zapadał. W ten sposób należy oddychać od 12 do 14 razy na minute przez około 15 min na dobę. Ćwiczenia powinno się powtarzać codziennie, kilka razy dziennie przed posiłkami.
  • Po jakimś czasie można spróbować oddychać przeponą również na siedząco lub stojąco.


3. Nauka pozycji stabilizującej barki

  • Dana pozycja pomaga w oddychaniu szczególnie podczas napadu duszności. Należy wtedy usiąść i lekko pochylić się do przodu a następnie oprzeć wyprostowane ręce na udach. Można zrobić to też z pozycji stojącej, opierając się o brzeg stołu lub innego mebla o podobnej wysokości i powolnie oddychać.
  • W ten sposób stabilizujemy obręcz barkową co umożliwia udział w oddychaniu dodatkowych mięśni oddechowych.


4. Trening mięśni wdechowych

  • Domowym sposobem na trening mięśni wdechowych jest wdmuchiwanie powietrza w słomkę zanurzoną w butelce wody, ten trening zwiększa siłę i wytrzymałość mięśni oddechowych.
  • Mięśnie wdechowe można również trenować za pomocą odpowiednich oporników wdechowych (tzn. aparatów, które mają za zadanie utrudnić wykonywanie wydechu)3.


PUL/042/07/15

1 Źródło: http://www.europeanlung.org/assets/files/pl/publications/active-life-with-copd-pl.pdf
2 Źródło: http://pochp.eu/images/uploads/rehabilitacja_w_opiece_paliatywnej.pdf
3 Źródło: http://www.oddech.org/strony/abc/abc9.html

design: republica nova
Adamed