Ćwiczenia oddechowe

Czy ćwiczenia oddechowe naprawdę mogą poprawić stan naszego zdrowia? Jak oddychać prawidłowo, żeby miało to dobry efekt na nasze samopoczucie?

Prawidłowe oddychanie jest niezbędne w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia i samopoczucia, wpływa też na jakość i długość naszego życia.

W Biblii oddech identyfikowany jest z „darem życia”,
a w kulturach wschodu jest podstawą wszystkich techniką relaksacji,
medytacji i rehabilitacji.

Mimo to mało z nas zastanawia się nad tym jak powinno się prawidłowo oddychać i jak wiele nam daje świadome oddychanie. Wystarczy, że wykonasz kilka ćwiczeń przedstawionych poniżej, aby nauczyć się jak oddychać prawidłowo. Poniżej przedstawimy, jak zmienić nawyki oddechowe, żeby czerpać jak najwięcej pozytywnych efektów.

Oddychanie, kluczem do utrzymania zdrowia.

Dobre dotlenienie naszych tkanek i narządów odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu jego regenerację oraz sprawną pracę naszego mózgu.

Dlatego w dużej mierze to właśnie prawidłowy oddech wpływa na poziom obniżenia stresu, wzmacnia naszą odporność i zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby przewlekłe.

Jak oddychać efektywnie?

Prawidłowy oddech powinien być wolny i głęboki, tak aby powietrze mogło dotrzeć do końcowych partii płuc. Osoba dorosła powinna wykonywać średnio od 12 do 17 oddechów na minutę. Wyregulowany rytm oddychania poprawi utlenienie tkanek, wpłynie na rozluźnienie mięśni i odprężenie naszego ciała i umysłu.

Jak powinno to wyglądać?

  • Oddychaj lekko i równomiernie.
  • Zwolnij tempo oddechów przy jednoczesnym ich pogłębianiu.
  • Wykonuj wdech nosem – nos jest naturalnym filtrem. Ociepla wdychane powietrz, nawilża i odkaża z bakterii.
  • Następnie spokojny kontrolowany wydech ustami – nawet dwukrotnie dłuższy niż wdech.
  • Poprawne oddychanie odbywa się z udziałem mięśni klatki piersiowej i przepony.
  • Tor oddychania – skup się na zaangażowaniu przepony! staraj się podczas wykonywanego wdechu unosić górną część brzucha, a nie klatkę piersiową. Dzięki temu pobór tlenu zwiększy się nawet o 20%.

Jak oddychać w maseczkach i co zrobić, kiedy dopadnie nas uczucie duszności?

Noszenie maseczek to dla wszystkich nowa sytuacja.

Dla wielu z nas wiąże się z dyskomfortem spowodowanym utrudnionym oddychaniem. Może wywołać to naturalną reakcję jaką jest przyspieszanie i spłycenie oddechu. U niektórych osób może wywołać to dodatkowy stres i uczucie duszności.  Zupełnie niepotrzebnie.

Tak naprawdę oddychając przez maseczkę wdychamy część powietrza, którą przed chwilą wydychaliśmy. Zwiększamy tym samym naszą tolerancję na dwutlenek węgla, co wpływa na rozszerzenie dróg oddechowych i pośrednio na polepszenie wydolność naszego układu oddechowego.

W przypadku pojawienia się duszności pamiętaj, aby zachować spokojny oddech. Wystarczy kilka powolnych oddechów przez nos, żeby organizm na nowo zaadaptował się do panujących warunków.

Dlaczego oddech jest tak ważny dla seniora?

Oddech nie tylko polepsza nasze samopoczucie, ale pośrednio wpływa na naszą kondycję fizyczną i sprawność ruchową. Nauczenie się poprawnej techniki oddychania poprawia naszą wydolność i tolerancje wysiłku.

Ćwiczenia oddechowe są podstawą każdej aktywności fizycznej oraz procesu rehabilitacyjnego. Wykorzystuje się je między innymi w gimnastyce, aerobiku wodnym czy Nordic Walking.

Zaletą ćwiczeń oddechowych jest to, że możesz je wykonywać prawie wszędzie. Wystarczy mata i dobre chęci.

Tak więc zaczynamy!

Ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe

Ćwiczenia dla osób z chorobami układu oddechowego

Ćwiczenia z wykorzystaniem Nordic Walking

PUL/06482/07/20


Adamed Logo